Smultringprinsipper for praksis


Det arbeides verden over med å gjøre Smultringøkonomien om fra idé til handling. For å sikre at ideene holder moralske mål (integritet) når de blir omsatt i praksis, gjelder de syv måtene å tenke på, og de fem viktigste designegenskapene til organisasjoner. Disse er oversatt til «Smultringprinsipper for praksis». Når vi nå jobber med dette i Norge, er vi bedt om at disse prinsippene blir fulgt av et hvert initiativ som arbeider for å implementere ideene til Smultringøkonomi. (Finn ut mer om hva det vil si å praktisere dem i DEAL-fellesskapet: https://doughnuteconomics.org/).

1. Omfavn målet for det 21. århundret. Målet er å møte behovene til alle mennesker innenfor planetens tålegrenser. Forsøk å justere organisasjonens formål, nettverk, styring, eierskap og økonomi i tråd med dette målet. Forvent at arbeidet skal være utfordrende, nyskapende og omformende (transformerende).

2. Se det store bildet. Anerkjenn husholdningens, allmenningens, markedets og statens potensielle roller - og deres mange synergier - når det gjelder å omforme økonomi. Sørg for at økonomien tjener arbeidet i stedet for å styre/administrere (drive) det.

3. Gi plass til det menneskelige. Frem mangfold, deltakelse, samarbeid og gjensidighet. Styr samfunnets nettverk og arbeidet med en ånd av høy tillit. Ta vare på teamets velvære.

4. Tenk i systemer. Eksperimenter, lær, tilpass, utvikle deg og vær innstilt på kontinuerlig forbedring. Vær oppmerksom på effekten av kontinuerlig påvirkning og reaksjoner på påvirkningen (tilbakemeldingsløyfer) samt vippepunkter.

5. Vær en som deler og sprer (distribuerende). Arbeid i en ånd av åpenhet (åpen design) og del verdien som er skapt med alle som var med og skapte den. Vær oppmerksom på makt og forsøk å omfordele den for å forbedre ressursene (egenkapitalen) til deltakerne (interessentene).

6. Vær gjenskapende (regenerativ). Målet er å arbeide innenfor syklusene i den levende verden. Del raust, vær reparatør, gjenskaper (regenerator), en tjener (steward). Reduser reiser, minimer flyreiser, vær klima og energismart.

7. Målet er å trives i stedet for å vokse. Ikke la vekst bli et mål i seg selv. Vit når du skal la arbeidet spre seg via andre i stedet for å skalere opp i størrelse.